Vzdělávací plán

Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky – kombinovaná forma

Absolvent vzdělávacího programu získá odbornou kvalifikaci pro výkon povolání učitele odborných předmětů střední školy a učitele odborného výcviku a praktického vyučování střední školy dle § 9 a 10, § 12, § 16 a 17, § 20 a 22 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů v platném znění. Jedná se o dvousemestrové studium podle § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. k získání kvalifikačních předpokladů.

Základy pedagogiky

Cílem předmětu je naučit účastníka vzdělávacího programu orientovat se v základních pojmech pedagogiky. Po absolvování bude rozumět základním termínům užívaným v pedagogice, seznámí se základními aspekty jednotlivých pedagogických disciplín, obsahem vzdělání a získá povědomí o kvalifikačních předpokladech pedagogické profese.

1. Vymezení a předmět studia pedagogiky, základní pojmy obecné pedagogiky
2. Klasifikace disciplín pedagogiky; vztah pedagogiky k jiným vědám
3. Pedagogická diagnostika
4. Principy moderní pedagogiky
5. Alternativní způsoby vzdělávání
6. Dějiny pedagogiky a školství
7. Systém výchovy a vychovávání, výchovně-vzdělávací soustava; soudobé teorie vzdělávání
8. Nejvýznamnější problémy současné pedagogiky
9. Osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické praxe
10. Edukační procesy a jejich kontext; cíle, výsledky a efekty edukace; žák – subjekt či objekt edukace
11. Obsahová náplň pedagogiky
12. Pedagogická psychologie

Základy didaktiky všeobecných a odborných předmětů

Účastníci vzdělávacího programu si volí z nabídky povinně volitelných předmětů 1 předmět, který odpovídá charakteru vzdělávacího oboru, který vystudovali v rámci předchozího magisterského studia. Cílem předmětu je porozumět základním didaktickým principům a metodám výuky aplikovaným na konkrétní předmět. Účastníci se seznámí s transformací učiva z RVP do ŠVP, začleněním průřezových témat a uvědomí si specifika využití mezipředmětových (mezioborových) vztahů. V rámci prezenční části výuky budou využívány metody aktivizující účastníky vzdělávacího programu, bude využívána forma skupinové práce založena na vzájemné interakci vyučujícího a účastníků vzdělávacího programu s využitím formativního hodnocení dle Dylana Williama.

1. Vymezení obsahu a základních pojmů předmětu, interdisciplinární vztahy (S)
2. Didaktické principy aplikované na konkrétní předmět (S)
3. Metody aplikované na konkrétní předmět (PV)
4. Formy výuky aplikované na konkrétní předmět (PV)
5. Tvorba vlastních výukových materiálů (PV)
6. Tvorba testů (PV)
7. Nástroje pro ověřování výsledků učení žáků (S)
8. Obsah učiva, RVP pro základní vzdělávání, střední vzdělávání, pro gymnázia (S)
9. ŠVP – mezipředmětové (mezioborové vztahy) (PV)
10. RVP – průřezová témata (S)
11. Tvorba vlastních výukových materiálů – portfolium (PV)
12. Tvorba testů – portfolium (PV)

Teorie a metodika výchovy

Cílem předmětu je seznámit účastníka vzdělávacího programu s cíli a řízením výchovného procesu ve školním prostředí, úlohou učitele a jeho kompetencemi, problematikou kázně a autority.

1. Pojem, rysy, funkce a cíle výchovy
2. Principy, zásady, formy a činitelé výchovy; složky výchovy, podmínky a prostředky výchovy
3. Role a kompetence učitele
4. Výchovný proces, řízení výchovné činnosti
5. Rozhodovací procesy v edukaci jako významný faktor teorie výchovy
6. Kázeň a svoboda jako společenské a pedagogické jevy, problematika autority
7. Hodnotová orientace žáků a studentů, výchova k prosociálnosti; výchova jako součást socializace, kooperace ve výchovných vztazích
8. Sebepojetí, sebehodnocení, seberealizace, sebevýchova

Základy speciální pedagogiky

Předmět seznamuje účastníky vzdělávacího programu se způsobem práce s žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a specifiky žáků a studentů mimořádně nadaných. Účastníci po absolvování vzdělávacího programu budou schopni popsat způsob práce s žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami, s žáky a studenty mimořádně nadanými, vypracovat pro ně individuální vzdělávací plán a vysvětlit rozdíl mezi integrací a inkluzí ve vzdělávání.

1. Socializace osob se speciálními potřebami, integrace x inkluze
2. Speciálně pedagogická diagnostika, poradenský systém speciální pedagogiky
3. Základní dělení speciální pedagogiky I – somatopedie, logopedie, surdopedie, tyflopedie, etopedie a psychopedie
4. Specifické poruchy chování – ADHD, ADD, autismus; specifické poruchy učení
5. Práce se s mimořádně nadanými žáky
6. Plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán

Základy sociální pedagogiky

Cílem předmětu je seznámit účastníka vzdělávacího programu s procesem socializace, sociálního učení a problematikou sociálního rozvrstvení. Účastníci získají poznatky o možnostech aplikace sociální pedagogiky ve školní praxi a budou se orientovat v problematice rizikového a závadného chování. V neposlední řadě nabízí předmět širší vhled do problémů spjatých s výchovným působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny.

1. Proces socializace, socializace osobnosti a výchova
2. Rodina a její vliv na vývoj dítěte, spolupráce školy a rodiny
3. Sociální učení, společenské hodnoty
4. Sociální role, status a autorita učitele
5. Sociální mobilita a sociální stratifikace
6. Sociální deviace, jejich prevence a kompenzace
7. Agrese a šikana ve školním prostředí; delikvence a kriminalita ve školním prostředí
8. Problematika sociálně znevýhodněných žáků a studentů; problematika národnostních menšin

Základy obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie

Účastníci vzdělávacího programu se seznámí s vývojem a strukturou osobnosti, individuálními rozdíly v učení, styly učení, vlivy na morální vývoj jedince a psychickými procesy.

1. Činitelé ovlivňující vývoj, zákony vývojových změn
2. Periodizace duševního vývoje – charakteristika vývojových období člověka, biologické a psychosociální aspekty jednotlivých vývojových fází, vývojové krize – vývoj řeči a komunikace, myšlení, osobnosti
3. Období prenatální, novorozenecké
4. Období kojenecké a batolecí
5. Předškolní období, mladší školní věk
6. Období pubescence, období adolescence
7. Období dospělosti a stáří
8. Struktura osobnosti – osobnostní rysy, typy osobnosti
9. Morální vývoj člověka, generační a mezigenerační vlivy
10. Já a osobnost, typologie jáství, sebepojetí
11. Psychické procesy I – vědomí, nevědomí, vnímání, imaginace, řeč, emoce a motivace
12. Psychické procesy II – myšlení, paměť, učení a pozornost

Základy pedagogické psychologie

Účastníci vzdělávacího programu se seznámí s možnostmi, jak zvládat školní zátěž, profesní stres, s psychologickými aspekty hodnocení žáků, poruch učení, motivace ve vyučování, možnostmi rozvoje nadaného žáka, styly výuky a posilováním sociálního chování žáků.

1. Poznávání žáků učitelem – obtíže a chyby při poznávání osobnosti, shromažďování a uspořádání údajů o osobnosti a jejím vývoji
2. Osobnost učitele, styly výuky, vyučovací metody
3. Proces učení – řízení procesu učení; učení a motivace
4. Pedagogická diagnostika; hodnocení žáků
5. Zvládání školní zátěže
6. Sebehodnocení učitele, učitelský stres, psychohygiena
7. Struktura třídy, klima školní třídy, sociální klima školy
8. Schopnosti a jejich rozvíjení, talentované dítě ve škole
9. Poruchy učení
10. Význam školní výchovy a pobytu mezi vrstevníky – sociální chování a sociální dovednosti

Základy sociální psychologie

Účastníci vzdělávacího programu budou po jeho absolvování schopni zvládat řešit konflikty, rozpoznat chyby v sociální percepci, komunikovat s žáky a dalšími subjekty.

1. Sociální percepce – formování dojmu, atribuční procesy
2. Poznávání žáků učitelem – obtíže a chyby při poznávání osobnosti, shromažďování a uspořádání údajů o osobnosti a jejím vývoji
3. Osobnost učitele – vztah učitel – žák/student
4. Komunikace se zákonnými zástupci, komunikace na pracovišti
5. Komunikační procesy – sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace
6. Druhy konfliktů, řešení konfliktů

Seminář k závěrečné práci I

Účastníci vzdělávacího programu jsou seznámeni s významem a cílem zpracování závěrečné práce, jsou vedeni k samostatnému zpracování zadaného tématu, třídění nasbíraných dat a jejich následnému vyhodnocení. Pedagog průběžně konzultuje zpracování dat s účastníky vzdělávacího programu, ti průběžně odevzdávají dílčí plnění a zapracovávají připomínky vedoucího práce.

1. Závěrečná práce jako projekt, obsahové a formální náležitosti závěrečné práce
2. Shromažďování, třídění a vyhodnocení nasbíraných dat

Seminář k závěrečné práci II

Předmět Seminář k absolventské práci II navazuje na předmět Seminář k absolventské práci I, kde účastníci vzdělávacího programu samostatně zpracovávají zvolené téma vztahující se k vzdělávacímu programu a jejich oboru, hodnotí závěry a intenzivně pracují s odbornou literaturou. S pedagogem jsou průběžně konzultovány dílčí části závěrečné práce, účastníci připravují závěrečnou prezentaci své práce.

1. Výzkumná činnost v pedagogické praxi
2. Prezentace závěrečné práce

Cílem praxe účastníků vzdělávacího programu je aplikovat teoretické znalosti nabyté během studia v přímém kontaktu s žáky či studenty při praktické výuce na střední škole či na odborném výcviku, výuce odborných předmětů na střední, jazykové či umělecké škole, příp. konzervatoři.