Vzdělávací plán

Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy – kombinovaná forma

Absolvent vzdělávacího programu získá odbornou kvalifikaci pro výkon povolání učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy dle § 8 a § 9 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů v platném znění. Jedná se o dvousemestrové studium podle § 1 odst. 1 písm. a), odst. 2 a § 2 vyhlášky č. 317/2005 Sb., v platném znění, k získání kvalifikačních předpokladů.

Obecná pedagogika

Cílem předmětu je naučit účastníka vzdělávacího programu orientovat se v základních pojmech pedagogiky, resp. získat či doplnit si chybějící znalosti z pedagogiky, dále vytvářet bezpečné prostředí pro učení, pracovat na utváření svého profesního sebepojetí a rozvoji, zprostředkovat mu techniky, kterými může zlepšit výuku, motivovat žáky k učení, a dosáhnout tak u žáků nejvyšší úroveň učení potřebnou pro rozvoj klíčových kompetencí.

1. Vymezení a předmět studia pedagogiky, základní pojmy obecné pedagogiky; klasifikace disciplín pedagogiky, principy moderní pedagogiky (2 h) – přednáška
2. Problematika wellbeingu, genderu, národnosti, náboženství, rasismu, sexuální orientace, bezpečné prostředí ve škole (5 h) – seminář
3. Osobnost učitele, profesní sebepojetí a rozvoj (2 h) – seminář
4. Výchovně-vzdělávací soustava, dějiny pedagogiky a školství, alternativní způsoby vzdělávání (3 h) – 2 h přednáška + 1 h seminář
5. Pedagogická psychologie – motivace, učení, diferenciace a individualizace, zpětná vazba, hodnocení, výchovné prostředky a metody ve výchově, výchovný styl učitele (5 h) – seminář

Psychologie pro učitele a ve školní praxi

Cílem předmětu je naučit účastníka vzdělávacího programu orientovat se v základních pojmech psychologie, resp. získat či doplnit si chybějící znalosti z psychologie, dále vytvářet podmínky pro podporu zdravého klimatu třídy, budovat pozitivní vztahy mezi žáky a důvěru, poznávat jejich vzdělávací potřeby, vést je ke spolupráci, rozpoznat nežádoucí chování, jednat v souladu s profesní etikou učitele, využívat komunikaci s rodiči k efektivnímu vzdělávání žáků, rozpoznat u nich rizikové chování, rozvíjet u nich socioemoční dovednosti a pečovat o své duševní zdraví.

1. Základní pojmy obecné psychologie, předmět psychologie – vymezení, metody, cíle a začlenění do systému věd, využití psychologie v pedagogických oborech (2 h) – přednáška
2. Psychické procesy – vědomí, nevědomí, vnímání, imaginace, řeč, emoce, motivace, myšlení, paměť, učení a pozornost (2 h) – přednáška
3. Poznávání žáků učitelem – obtíže a chyby při poznávání osobnosti, shromažďování a uspořádání údajů o osobnosti a jejím vývoji; osobnost učitele – vztah učitel žák, budování pozitivních vztahů a prostředí důvěry (2 h) – seminář
4. Styly učení; intelekt a tvořivost; učení a motivace (2 h) – přednáška
5. Zvládání školní zátěže, učitelský stres, psychohygiena, profesní etika (2 h) – seminář
6. Chování podporující učení – organizace práce, strategie a návyky usnadňující učení; konkurence, soutěživost, klima školní třídy, sociální klima školy (2 h) – seminář
7. Schopnosti a jejich rozvíjení, talentovaný žák ve škole, vzdělávací potřeby žáků, poruchy učení, komunikace s rodiči (2 h) – seminář
8. Význam školní výchovy a pobytu mezi vrstevníky – sociální chování a socioemoční dovednosti, rizikové chování, multikulturní prostředí (2 h) – seminář

Vývojová psychologie

Cílem předmětu je naučit účastníka vzdělávacího programu orientovat se v základních pojmech vývojové psychologie, resp. získat či doplnit si chybějící znalosti z vývojové psychologie, rozpoznat u žáků vývojové krize osobnosti, respektovat osobnost žáka, jejich sebepojetí a identitu.

1. Předmět a principy studia vývojové psychologie – základní teoretické poznatky; činitelé ovlivňující vývoj, zákony vývojových změn, historie vývojové psychologie – vývojové teorie (2 h) – přednáška
2. Periodizace duševního vývoje – charakteristika vývojových období člověka, biologické a psychosociální aspekty jednotlivých vývojových fází, vývojové krize – vývoj řeči a komunikace, myšlení, osobnosti – sebepojetí, identita (4 h) – seminář
3. Morální vývoj člověka, generační a mezigenerační vlivy – dodržování pravidel (2 h) – seminář

Pedagogická diagnostika

Cílem předmětu je naučit účastníka vzdělávacího programu orientovat se v základních pojmech pedagogické diagnostiky, resp. získat či doplnit si chybějící znalosti z pedagogické diagnostiky, systematicky provádět pedagogickou diagnostiku žáka orientovanou na rozvoj klíčových kompetencí, sebepojetí, zájmu, vztahu k předmětu, dále pedagogickou diagnostiku sociálních vztahů ve třídě a sociálního klimatu s užitím vhodných diagnostických metod.

1. Vymezení pojmu pedagogická diagnostika; typy pedagogické diagnostiky, zásady diagnostického procesu, etapy diagnostického procesu; metody pedagogické diagnostiky (2 h)
2. Diagnostika vědomostí a dovedností žáků (2 h)
3. Diagnostika sociálních vztahů ve třídě a sociálního klimatu ve třídě (2 h)
4. Diagnostika zájmů žáků a žákova vztahu k předmětu (2 h)
5. Diagnostika žákova sebepojetí (2 h)

Speciální pedagogika

Cílem předmětu je naučit účastníka vzdělávacího programu orientovat se v základních pojmech speciální pedagogiky, resp. získat či doplnit si chybějící znalosti ze speciální pedagogiky, pracovat s mimořádně nadanými žáky a s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, resp. individualizovat a diferencovat výuku s ohledem na vzdělávací potřeby žáků, a to tak, aby vedly ke splnění stanovených cílů a rozvoji klíčových kompetencí.

1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její předmět a cíle, socializace osob se speciálními potřebami, integrace x inkluze (1 h)
2. Základní dělení speciální pedagogiky – somatopedie, logopedie, surdopedie, tyflopedie, etopedie a psychopedie (2 h)
3. Specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmuzie, dyspinxie) a chování (ADHD, ADD) (2 h)
4. Autismus a vady řeči (2 h)
5. Práce s mimořádně nadanými žáky (2 h)
6. Plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán (1 h)

Pedagogická komunikace

Cílem předmětu je naučit účastníka vzdělávacího programu orientovat se v základních pojmech pedagogické komunikace, resp. získat či doplnit si chybějící znalosti pedagogiky, resp. z pedagogické komunikace, dále jednat s žáky s respektem, posuzovat vliv a dopad komunikace žáků prostřednictvím sociálních sítí, předcházet konfliktům, identifikovat chyby v komunikaci a natrénovat si s účastníky vzdělávacího programu možné komunikační situace (s žáky, rodiči, učiteli) včetně strategických postupů při řešení konfliktů.

1. Profesionální zásady při komunikaci s rodiči, komunikace s žákem (1 h) – seminář
2. Verbální komunikace, druhy verbální komunikace; neverbální komunikace, druhy neverbální komunikace (1 h) – seminář
3. Sociální role, status a autorita učitele (1 h) – seminář
4. Komunikační strategie při řešení konfliktů, efektivní komunikace (2 h) – seminář
5. Kultura písemného projevu (1 h) – seminář
6. Chyby při komunikaci; reflexe a autoregulace vlastní komunikace – metody, způsoby a techniky (1 h) – seminář
7. Sociální percepce a faktory, které ji ovlivňují (1 h) – seminář
8. Elektronická komunikace, sociální sítě (1 h) – seminář

Obecná didaktika

Cílem předmětu je naučit účastníka vzdělávacího programu orientovat se v základních pojmech didaktiky, resp. získat či doplnit si chybějící znalosti didaktiky, školské legislativy, vymezit klíčové prvky vyučovacího procesu a objasnit vztah mezi nimi, vymezit základní profesní kompetence současného učitele, formulovat výukové cíle aprobačního předmětu v různých úrovních náročnosti, vést žáky k porozumění výukových cílů, didakticky transformovat učivo z hlediska činnosti učitele, vytvářet příležitosti pro učení, pochopit procesy tvorby didaktické analýzy učiva, vytvořit přípravu učitele na  vyučování, provést výběr vhodné metody, formy a hodnocení v konkrétní vyučovací hodině a dále provést sebereflexi.

1. Didaktika, předmět didaktiky, vymezení didaktiky jako vědní disciplíny; vztah obecné didaktiky a oborových didaktik (1 h) – přednáška
2. Vyučovací proces – základní kategorie procesu vyučování a jejich vztahy; typy výuky, cyklus výuky, fáze výuky (2 h) – seminář
3. Cíl procesu vyučování – členění cílů výuky, práce učitele s výukovým cílem, taxonomie výukových cílů, motivační význam cíle (3 h) – seminář
4. Obsah výuky – činitelé obsahu vzdělávání, zdroje vzdělávacího obsahu, didaktická transformace učiva, složky obsahu vzdělávání, faktory ovlivňující výběr a strukturaci obsahu učiva, teorie základního učiva, formální a materiální vzdělávání, didaktická analýza učiva (1 h) – přednáška
5. Vyučovací metody – klasifikace metod a charakteristika metod (2 h) – seminář
6. Organizační formy vyučování – klasifikace forem vyučování, klasické a alternativní formy organizační formy, individualizované vyučování, diferenciace v procesu vyučování (2 h) – seminář
7. Didaktické prostředky výuky – materiální prostředky, učební pomůcky, didaktická technika, učebnice; hodnocení – druhy hodnocení (2 h) – seminář
8. Příprava na vyučování – typy příprav; didaktické principy; vyučovací hodina – dělení vyučovacích hodin, fáze vyučovacích hodin, analýza vyučovací hodiny (3 h) – seminář
9. Vzájemné vztahy učitele a žáků ve vyučování – vyučování orientované na učitele, na žáka, kompetence učitele; klima školy, atmosféra výuky, prostředí výuky; sebereflexe učitele (2 h) – seminář
10. Pedagogické dokumenty – vzdělávací standard, vzdělávací program, kurikulum, učební plán, učební osnovy, tematický plán (1 h) – přednáška
11. Vybrané legislativní dokumenty vztahující se k profesi učitele (školský zákon, vyhláška o základním vzdělávání, vyhláška o středním vzdělávání, RVP), ŠVP (1 h) – přednáška

Integrativní didaktika

Cílem předmětu je naučit účastníka vzdělávacího programu orientovat se v základních pojmech integrativní didaktiky, resp. získat či doplnit si chybějící znalosti integrativní didaktiky, nastavit žákům podpůrná opatření, s pomocí kterých budou moci dosáhnout očekávaných výstupů a rozvíjet klíčové kompetence, organizovat výuku v inkluzivní třídě s ohledem k typu speciální vzdělávací potřeby a upravovat výukové cíle inkludovaných žáků.

1. Inkluzivní vzdělávání – vývoj, srovnání se zahraničím; vymezení pojmů v inkluzivním vzdělávání (1 h)
2. Inkluzivní vzdělávání v systému vzdělávání (1 h)
3. Kompetence učitelů (1 h)
4. Specifika inkluzivního prostředí v inkluzivním vzdělávání; vedení diferencované třídy, úprava výukových cílů (2 h)
5. Podpůrná opatření (2 h)
6. Inkluzivně orientovaná diagnostika a poradenství (1 h)
7. Hodnocení v inkluzivním vzdělávání (1 h)
8. Asistent pedagoga v inkluzivním vyučování (1 h)

Oborová a předmětová didaktika I

Účastníci vzdělávacího programu si volí z nabídky povinně volitelných předmětů 1 předmět, který odpovídá charakteru vzdělávacího oboru, který vystudovali v rámci předchozího magisterského studia.

Vzdělávací cíle účastníků:

  • doplní si potřebné znalosti a dovednosti v oboru
  • zorientují se ve vztahu vyučovaných oborů a kurikula na různých stupních vzdělávání – budou transformovat obsah vzdělávání z RVP do ŠVP (očekávané výstupy, učivo, průřezová témata) s využitím mezipředmětových (mezioborových) vztahů
  • budou nastavovat cíle výuky tak, aby vedly k naplňování očekávaných výstupů, rozvoji klíčových kompetencí a gramotností
  • budou formulovat výchovně vzdělávací strategie, pomocí kterých budou dosahovat u žáků očekávaných výstupů
  • budou tvořit vlastní výukové materiály a testy
  • aplikují metody a formy výuky na konkrétní učivo, pomocí kterých budou dosahovat u žáků očekávaných výstupů vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí a gramotností
  • vytvoří si portfolium vlastních výukových materiálů, testů a her do výuky
  • budou spolupracovat s ostatními účastníky vzdělávacího programu ve skupinách, pracovat na svém růstu a formovat své sebepojetí

1. Vymezení obsahu a základních pojmů předmětu, interdisciplinární vztahy (D) – 1 h
2. Didaktické principy aplikované na konkrétní předmět (D) – 1 h
3. Metody aplikované na konkrétní předmět (PV) – 2 h – seminář
4. Formy výuky aplikované na konkrétní předmět (PV) – 1 h – seminář
5. Tvorba vlastních výukových materiálů (PV) – 2 h – seminář, (D) – 1 h
6. Tvorba testů (PV) – 2 h, (D) – 1 h – seminář
7. Nástroje pro ověřování výsledků učení žáků (D) – 1 h
8. Obsah učiva, RVP pro základní vzdělávání, střední vzdělávání, pro gymnázia (D) – 3 h, (PV) – 3 h – seminář
9. ŠVP – mezipředmětové (mezioborové vztahy) (PV) – 1 h – seminář
10. RVP – průřezová témata (PV) – 2 h – seminář
11. RVP – klíčové kompetence a gramotnosti (PV) – 1 h – seminář
12. RVP – tvorba výchovně vzdělávacích strategií (PV) – 2 h – seminář
13. Tvorba vlastních výukových materiálů a testů – portfolium (PV) – 1 h – seminář
14. Hry ve výuce, pokusy (PV) – 1 h – seminář
15. Výuka mimo školu, soutěže (D) – 2 h

Oborová a předmětová didaktika II

Tento předmět navazuje na předmět Oborová a předmětová didaktika I, účastníci vzdělávacího programu si tento předmět již dále nevolí, automaticky pokračují ve vzdělávání dle svého oborového/předmětového zaměření.

Vzdělávací cíle účastníků:

  • doplní si potřebné znalosti a dovednosti v oboru
  • vytvoří dle ŠVP tematický plán předmětu, který vyučují či budou po absolvování vzdělávacího programu vyučovat
  • budou formulovat vzdělávací cíle žáků
  • budou poskytovat zpětnou vazbu a formativně hodnotit práce, úkoly žáků s nácvikem na dalších účastnících vzdělávacího programu ve skupině
  • budou nastavovat kritéria hodnocení
  • vytvoří přípravu do výuky dle svého oborového/předmětového zaměření s dodržením struktury výuky a využitím didaktických prostředků včetně didaktické technologie (multimediálních zdrojů) v souladu s profesní etikou učitele
  • budou dle videonahrávek reflektovat výuku
  • budou tvořit a prezentovat vzdělávací obsah na PC
  • vytvoří projekt do výuky
  • budou pracovat na společném úkolu ve skupině a vzájemně se ve skupinách hodnotit
  • budou reflektovat plnění zadaných úkolů a formovat své sebepojetí

1. Tvorba tematického plánu (PV) – 2 h – seminář
2. Problematika hodnocení – možnosti hodnocení pro daný obor či předmět, sebehodnocení, vzájemné hodnocení, chyby při hodnocení a opatření vedoucí k vyloučení vzniku chyb při hodnocení, kritéria hodnocení (PV) – 2 h – seminář
3. Formativní hodnocení, zpětná vazba (PV) – 2 h – seminář
4. Struktura vyučovací hodiny (D) – 1 h
5. Didaktické prostředky (D) – 1 h
6. Příprava učitele do výuky (PV) – 2 h – seminář
7. Formulace vzdělávacích cílů (PV) – 2 h – seminář
8. Reflexe učitele (PV) – 2 h – seminář
9. Tvorba digitálních vzdělávacích obsahů, prezentace učiva na PC – portfolium (PV) – 2 h – seminář
10. Multimediální zdroje (D) – 2 h
11. Projekty ve škole (PV) – 1 h seminář
12. Zpracování příprav do výuky (D) – 3 h
13. Zpracování projektu (D) – 3 h

Seminář k závěrečné práci I

Účastníci vzdělávacího programu jsou seznámeni s významem a cílem zpracování závěrečné práce, jsou vedeni k samostatnému zpracování zadaného tématu, třídění nasbíraných dat a jejich následnému vyhodnocení. Pedagog průběžně konzultuje zpracování dat s účastníky vzdělávacího programu, ti průběžně odevzdávají dílčí plnění a zapracovávají připomínky vedoucího práce.

1. Závěrečná práce jako projekt, obsahové a formální náležitosti závěrečné práce
2. Shromažďování, třídění a vyhodnocení nasbíraných dat

Seminář k závěrečné práci II

Předmět Seminář k absolventské práci II navazuje na předmět Seminář k absolventské práci I, kde účastníci vzdělávacího programu samostatně zpracovávají zvolené téma vztahující se k vzdělávacímu programu a jejich oboru, hodnotí závěry a intenzivně pracují s odbornou literaturou. S pedagogem jsou průběžně konzultovány dílčí části závěrečné práce. Účastníci připravují závěrečnou prezentaci své práce, kde uplatní znalosti z předmětu Pedagogická komunikace.

1. Výzkumná činnost v pedagogické praxi
2. Prezentace závěrečné práce

Cílem praxe účastníků vzdělávacího programu je seznámit se s chodem 2. stupně základní školy či střední školy, aplikovat teoretické znalosti nabyté během studia v přímém kontaktu s žáky 2. stupně ZŠ nebo SŠ a rozvoj schopností analyzovat pedagogickou činnost. Poznatky získané v rámci praxe na 2. stupni ZŠ uplatní absolventi vzdělávacího programu na střední škole, stejně tak poznatky získané v rámci praxe na SŠ uplatní absolventi na 2. stupni ZŠ.